mandag den 5. oktober 2009

Bat For Lashes og Skream. Ja for fa'en! Eller...

To af mine favoritter i løbet af dette år har uden tvivl været hhv. Bat For Lashes og Skream.
Smukke Bat For Lashes (a.k.a. Natsha Kahn) især pga. hendes to stærke singler "Daniel" og "Pearls Dream" og Dubstep-wunderkind Skream (a.k.a. Oliver Jones) først og fremmest pga. hans geniale remix af La Roux's "In for the Kill" (stadig årets vildeste remix i mine ører).
Tjek det her:

Nu har Skream så remixet BFL's "Pearls Dream", og da jeg hørte og så om dette, smed jeg bogstaveligt talt alt hvad jeg havde i hænderne - hvilket i dette tilfælde så bare var min mobil. "Jah! Det bli'r for vildt!", var min første impuls... Desværre var det lidt af en overreaktion.
Sangen er i BFL's originale version smuk og stemningsmættet - eventyrlig og velproduceret.
"Hvad kan en fyr som Skream mon få ud af det", tænkte jeg og gned mig i mine afsprittede hænder.

Jo altså, arrangementet i remixet er stort set det samme som i originalen. Fint nok, når nu det er så god en sang.
Dens lækre bro og stærke omkvæd giver ellers mange muligheder for at lege med diverse løft og breakdownstykker - især for en Dubstep-dude som Skream, ville jeg mene...
Men det sker bare ikke rigtigt.
I stedet er det oprindelige beat (blot) blevet skiftet ud med et 2-step agtigt Drum n' Bass beat - der stort set ikke varierer på noget tidspunkt. Og ud over en ellers super vellydende synthbass, er det sådan cirka det.
Det er sjovt, for tonaliteten og atmosfæren i originalversionen er meget mørk og som sådan temmelig "Dubsteppet". Men måske er det netop derfor, at remixet ikke rigtigt kommer ud over kanten. Skream har tilsyneladende ikke haft brug for at tænke kreativt, for at få en bangin' og dyster Dubstep-feeling.
Skal jeg komme med noget der minder om en dom, må det være at:
Skreams remix alt i alt er fint fint og "so so", men at det, sammenlignet med hans La Roux remix, blot er en bagatel - en fodnote i en ellers stor producer og remixers katalog.

Tjek det og døm selv her:
http://www.thefader.com/2009/10/05/bat-for-lashes-pearls-dream-skreams-pour-another-glass-of-champers-rmx-mp3/
(link: The Fader)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar