tirsdag den 6. oktober 2009

Public Enemy No. 1.



Public Enemy udgjorde en meget stor del af min barndoms soundtrack. Først og fremmest pga. min storebrors kærlighed til selvsamme gruppe (tak Benja).
Men jeg fornærmer vel ingen hvis jeg siger, at deres storhedstid er en tid som man læser om i historiebøgerne. Perioden fra 1987 til 1991 bød på fire klassiske albums, mens tiden fra 1992 indtil nu, ikke rigtigt har budt på noget nævneværdigt. Også selvom denne periode har budt på hele otte albums fra deres hånd.
Nu har frontmand Chuck D (stadig én af mine yndlings MC'er) så annonceret, at gruppen vil lave endnu et album. Denne gang financieret af deres fans.
Public Enemy har nemlig skrevet kontrakt med netportalen Sellaband.
Igennem Sellaband skal PE samle penge ind til produktionen af det næste album. Fans'ne betaler og PE har fuld råderet over hvordan de vil formidle den (forhåbentlig) formue, som deres mange fans vil poste i projektet.
Målet er 250'000 $ og til gengæld får de fans som har investeret i pladen, så en bid af dens eventuelle overskud.
Jeg synes bestemt at det lyder interessant. Ikke fordi jeg forventer mig noget stort, på den musikalske front. Men fordi det virker som en interessant måde at financiere et album på.
Det bliver spændende at se, hvad der kommer ud af det, både for Public Enemy, deres fans og for musikfans generelt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar